شنبه, 6 مرداد 1403
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۲/۲۵ 
  • تعداد بازدید : 138
دومین نشست هم اندیشی علمی آب کشاورزی ایران برگزار شد؛
جایگاه آب كشاورزی در سند ملی امنیت غذایی كشور
دومین نشست هم اندیشی علمی آب کشاورزی ایران با موضوع "جایگاه آب کشاورزی در سند ملی امنیت غذایی کشور" با حضور صفدر نیازی معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

 

جایگاه آب کشاورزی در سند ملی امنیت غذایی کشور

 


به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور، دومین نشست هم اندیشی علمی آب کشاورزی ایران با موضوع "جایگاه آب کشاورزی در سند ملی امنیت غذایی کشور" با حضور صفدر نیازی معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.
صفدر نیازی معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در این نشست گفت: سلسله بحث هایی با همکاری دفتر امور آب کشاورزی و موسسه تحقیقات خاک و آب کشور در زمینه آب کشاورزی مطرح گردید که مقررشده با حضور اندیشمندان و مسئولین ذیربط به بحث و چالش گذاشته شود.
نیازی افزود: در سند ملی امنیت غذایی کشور ۲۲۱ اقدام برای وزارت جهاد کشاورزی در نظرگرفته شده است که در حوزه آب کشاورزی افزایش بهره وری آب و راندمان آبیاری، کاهش کل مصرف آب کشاورزی و افزایش میزان برخورداری از سامانه های نوین آبیاری از جمله تکالیفی است که برعهده این معاونت است.
این مقام مسئول گفت: باتوجه به شرایط فعلی پروژه های آب و خاک و اینکه بیش از ۲۲۰ هزار کیلومتر کانال خاکی در سطح کشور وجود دارد و دراحداث کانال های اصلی نیز وزارت نیرو بایستی تلاش بیشتری نماید، دستیابی به این اهداف باتوجه به تخصیص اندک منابع مالی کار سخت و دشواری است که بایستی با حمایت نهاد های ذیربط، سرمایه گذاری بخش خصوصی و مشارکت مردم به این اهداف دست پیدا کرد. 
نیازی گفت: در خصوص کاهش حجم کل آب مصرفی در کشاورزی، وزارت نیرو با کاهش دبی پروانه های چاه های کشاورزان اقدام به کم کردن حجم آب مصرفی در این بخش نموده است و این درحالی است که با توجه به تعداد زیاد چاه های غیر مجاز در کشور، اقدام سلبی دراین زمینه صورت نگرفته است.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر تحویل حجمی آب گفت: این موضوع جزو تکالیف قانونی وزارت نیرو است که تاکنون به طور کامل به آن عمل نشده است.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه اجرای سالانه ۳۵۰ هزار هکتار سامانه های نوین آبیاری نیز جزو تکالیف وزارت جهاد کشاورزی آمده است که برای اجرای آن منابع مالی مناسب و الزامات آن بایستی فراهم گردد.
نیازی با تأکید بر الزامات سند ملی امنیت غذایی کشور گفت: مقوله خاک بسیار ویژه است. وی همچنین بر مکان محور نمودن کلیه پروژه های بخش کشاورزی خصوصاً حوزه آب و خاک تأکید داشت و گفت: اجرای این موضوع علاوه بر مباحث فنی، کمک شایانی در راستای حفظ و تضمین امنیت غذایی کشور خواهد داشت.
فریبرز عباسی مشاور وزیر و مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به حجم آب مورد نیاز بخش کشاورزی و جایگاه آن در سند دانش بنيان امنيت غذایی گفت: با فناوری و تکنولوژی می‌توان بخشی از کم آبياری را جبران کرد.
عباسی ضمن تأکید بر نظارت برداشت آب گفت: ارتقای بهره وری آب در بخش کشاورزی موجب افزایش توليد و درآمد بهره بردار می شود اما کاهش ضایعات محصولات کشاورزی در مراحل مختلف ضروری است.
مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت برای تحقق اهداف سند دانش بنیان امنیت غذایی و برنامه هفتم توسعه باید اراضی کم بازده آبی از سطح زیرکشت حذف شوند.
علیرضا نیکوئی مدیرکل دفتر امور اقتصادی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره بر مبانی تدوین الگوی کشت محصولات کشاورزی گفت: سند دانش بنیان امنیت غذايی پايدار مبنای تدوين برنامه الگوی تولید محصولات کشاورزی است.
مدیرکل دفتر امور اقتصادی سازمان تات با تشریح کیفیت و کمیت آب در کشور و آسیب شناسی این مهم بیان کرد با تعیین هدفمند نوع محصول، مکان تولید و مقدار آن در بازه زمانی مشخص می توان به الگوی کشت مناسب رسید.
نیکوئی مهمترين الزامات فرابخشی اجرای الگوی کشت را برشمرد و اظهار داشت: آئين نامه اجرايی الگوی کشت ملی می تواند با رويکرد تعيين مسئوليت ها، ماموريت ها و وظائف دستگاه های دولتی و مردمی سازی آن از طريق سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبيعی، اصناف، اتحاديه ها، تعاونی ها، صنايع و ساير تشکل های بهره برداران عملياتی گردد.
گفتنی است این نشست روز دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 به صورت حضوری – مجازی و با مشارکت موسسه تحقیقات خاک و آب کشور در سالن اجتماعات معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد. همچنین شایان ذکر است سلسله نشست‌های هم اندیشی علمی آب کشاورزی ایران با ۱۲ عنوان و موضوع مقرر است ماهانه با حضور مدیران، متخصصین و صاحب نظران کشور در حوزه آب برگزار گردد.

 

4_6385127850188476690.jpg

6.jpg

5_6385127850207227410.jpg

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
6.1.7.0
V6.1.7.0