يکشنبه, 18 شهريور 1403
  • تعداد بازدید : 73
برگزاری نشست علمی با عنوان " جایگاه آب كشاورزی در سند ملی امنیت غذایی كشور "
در روز دوشنبه 24 اردیبهشت ماه 1403 دومین نشست هم اندیشی علمی با مشارکت اندیشمندان و خبرگان این حوزه در سالن اجتماعات معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با همکاری و مشارکت موسسه تحقیقات خاک و آب کشور به صورت حضوری – مجازی برگزار گردید.

برگزاری نشست علمی با عنوان " جایگاه آب کشاورزی در سند ملی امنیت غذایی کشور "

در روز دوشنبه 24 اردیبهشت ماه 1403 دومین نشست هم اندیشی علمی با مشارکت اندیشمندان و خبرگان این حوزه در سالن اجتماعات معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با همکاری  و مشارکت موسسه تحقیقات خاک و آب کشور به صورت حضوری – مجازی برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور، دومین نشست هم اندیشی علمی آب کشاورزی ایران با موضوع "جایگاه آب کشاورزی در سند ملی امنیت غذایی کشور" با حضور صفدر نیازی معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در این نشست گفت: سلسله بحث هایی با همکاری دفتر امور آب کشاورزی و موسسه تحقیقات خاک و آب کشور در زمینه آب کشاورزی مطرح گردید که مقررشده با حضور اندیشمندان و مسئولین ذیربط به بحث و چالش گذاشته شود.
وی افزود: در سند ملی امنیت غذایی کشور ۲۲۱ اقدام برای وزارت جهاد کشاورزی در نظرگرفته شده است که در حوزه آب کشاورزی افزایش بهره وری آب و راندمان آبیاری، کاهش کل مصرف آب کشاورزی و افزایش میزان برخورداری از سامانه های نوین آبیاری از جمله تکالیفی است که برعهده این معاونت است
همچنین در خصوص کاهش حجم کل آب مصرفی در کشاورزی، وزارت نیرو با کاهش دبی پروانه های چاه های کشاورزان اقدام به کم کردن حجم آب مصرفی در این بخش نموده است و این درحالی است که با توجه به تعداد زیاد چاه های غیر مجاز در کشور، اقدام سلبی دراین زمینه صورت نگرفته است.
 فریبرز عباسی مشاور وزیر و مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به حجم آب مورد نیاز بخش کشاورزی و جایگاه آن در سند دانش بنيان امنيت غذایی گفت: با فناوری و تکنولوژی می‌توان بخشی از کم آبياری را جبران کرد.
وی ضمن تأکید بر نظارت برداشت آب گفت: ارتقای بهره وری آب در بخش کشاورزی موجب افزایش توليد و درآمد بهره بردار می شود اما کاهش ضایعات محصولات کشاورزی در مراحل مختلف ضروری است.
مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت برای تحقق اهداف سند دانش بنیان امنیت غذایی و برنامه هفتم توسعه باید اراضی کم بازده آبی از سطح زیرکشت حذف شوند.
علیرضا نیکوئی مدیرکل دفتر امور اقتصادی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره بر مبانی تدوین الگوی کشت محصولات کشاورزی گفت: سند دانش بنیان امنیت غذايی پايدار مبنای تدوين برنامه الگوی تولید محصولات کشاورزی است.
مدیرکل دفتر امور اقتصادی سازمان تات با تشریح کیفیت و کمیت آب در کشور و آسیب شناسی این مهم بیان کرد با تعیین هدفمند نوع محصول، مکان تولید و مقدار آن در بازه زمانی مشخص می توان به الگوی کشت مناسب رسید.
 نیکوئی مهمترين الزامات فرابخشی اجرای الگوی کشت را برشمرد و اظهار داشت: آئين نامه اجرايی الگوی کشت ملی می تواند با رويکرد تعيين مسئوليت ها، ماموريت ها و وظائف دستگاه های دولتی و مردمی سازی آن از طريق سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبيعی، اصناف، اتحاديه ها، تعاونی ها، صنايع و ساير تشکل های بهره برداران عملياتی گردد.

همچنین شایان ذکر است سلسله نشست‌های هم اندیشی علمی آب کشاورزی ایران با ۱۲ عنوان و موضوع مقرر است ماهانه با حضور مدیران، متخصصین و صاحب نظران کشور در حوزه آب برگزار گردد.

 

4_6385127850188476690.jpg


 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
6.1.7.0
V6.1.7.0