تاريخچه
بخش خدمات فني و تحقيقاتي از تلفيق قسمت خدمات فني و قسمت طرح هاي آزمايشي و محاسبات آماري، اداره انتشارات و قسمتي از وظايف بخش آموزش و ترويج بوجود آمد. این بخش فعالیت های خود را از سال 1349 آغاز نمود كه در ذیل به خلاصه اي از اين فعالیت ها در واحدهای مختلف اشاره می شود:
واحد انتشارات: این واحد از سال 1349 با هدف انجام كليه امور چاپ، انتشارات، ترجمه و ... مسئول چاپ و تکثیر گزارش های نهایی و کتب و نشريات موسسه بوده است.
واحد كتابخانه و مخزن: این واحد مسئول تهيه، خريد، سفارش كتاب، مجله و مدیریت كتابخانه موسسه و ادارات تابعه و توزيع انتشارات بوده است.
واحد اسناد و قراردادها: مسئول تنظيم قراردادها، تفاهم نامهها و غيره بوده است.
واحد IT: مسئول نگهداري از شبكه مؤسسه در بخش هاي مختلف، كنترل و پايش Server، عيب يابي و رفع نقص كامپيوترهاي مؤسسه، نصب نرم افزارهاي لازم و پشتیبانی آن ها
واحد پورتال: این واحد با هدف طراحی و ایجاد صفحه وبسایت موسسه در دو بخش فارسی و لاتین فعالیت می نماید و به روز نگاهداشتن اطلاعات مؤسسه تحقيقات خاك و آب در کلیه بخش ها، راه اندازی و طراحی صفحه برای بخش های مختلف تحقیقاتی، بارگزاری و بروزرسانی کلیه فعالیت های موسسه، جمع آوری بانک اطلاعات قابل دسترس برای کلیه همکاران داخلی و خارج از موسسه و در اصل پایگاه ارتباطی موسسه محسوب می شود.
واحد ارزیابی و اثربخشی: این واحد به ارزیابی و بررسی اثربخشی کلیه فعالیت های علمی و فنی موسسه می پردازد. همچنین این واحد اقدام به ایجاد بانک الکترونیک اطلاعات آموزش و پژوهشی می نماید. ارزیابی اقتصادی طرح های پژوهشی نیز در این واحد انجام می پذیرد. به طور کلی تنظیم کارنامه سالانه موسسه برعهده این واحد می باشد.
واحد آموزش و ترويج: در این واحد به منظور جمع آوري و اشاعه نتايج تحقيقات، مطالعات و بررسي هاي انجام شده در مؤسسه با همكاري سازمان ترويج و قرار دادن اطلاعات در اختيار روستائيان و متقاضيان تاسيس گرديد. به طور كلي اهم فعاليت هاي تحقيقاتي، آموزشي و ترويجي انجام شده در سطح كشور به شرح زير خلاصه شده است.
• برگزاري جلسات سخنراني در مورد امور آموزشي، علمي و فني، تدريس علوم خاك و آب در دورههاي آموزشي كشاورزي و سپاهيان ترويج ـ ارائه راهنمايي و اطلاعات لازم از طبقات مختلف مردم و متقاضي درباره مسائل خاكشناسي و حاصلخيزي خاك
• اجرا و ايجاد مزارع نمايشي و اجراي طرح هاي تحقيقاتي و مشاهدهاي بر روي محصولات مختلف زراعي در مناطق مختلف كشور
• نمايش فيلم، اسلايد و گفتارهاي راديويي و تلويزيوني، انتشار نشريه آموزشي و ترويجي از آخرين اطلاعات مربوط به نتايج تحقيقات مؤسسه و توزيع آنها بين زارعين، مروجين و سپاهيان و شركت در نمايشگاه هاي پيشرفته كشاورزي بين المللي و داخلي
• ارائه برنامه آموزشی و برنامه ریزی آموزشی در سطح موسسه
شرح وظایف بخش خدمات فنی و تحقیقاتی
1. طراحي، مديريت، پشتيباني وبگاه و پورتال موسسه.
2. بروزرسانی اطلاعات پورتال موسسه
3. بکارگیری آخرین یافته های فناوری اطلاعات به منظور ارتقای توامندی واحد مربوطه و دیگر واحدهای موسسه.
4. ایجاد، پایش و سفارش بانک های اطلاعاتی مورد نیاز موسسه و همکاری در امر غنی سازی و به روز آوری و بانک های اطلاعاتی موجود در موسسه.
5. نيازسنجي و يکپارچهسازي نيازهاي اطلاعاتي مورد نياز موسسه و واحدهاي تابعه و وابسته.
6. ايجاد شبكه كامپيوتر و ارائه سرويسهاي اطلاعاتي به كليه واحدهاي موسسه و پشتیبانی از سرور موسسه.
7. اجرای سیاست های امنیت اطلاعات و ارتباطات موسسه و گسترش امنيت فضاي توليد و تبادل اطلاعات.
8. مدیریت و پشتیبانی سامانه های علمی و سیستم های نرم افزاری، اتوماسیون اداری و مالی. (مرور روزانه لاگ فايروالها، مسيريابها، تجهيزات گذرگاههاي ارتباط با ساير شبكهها و سرويسدهندههاي شبكه داخلي و اينترنت دستگاه به منظور تشخيص اقدامات خرابكارانه و تهاجم).
9. بررسي و در صورت نياز، انتخاب، خريد و تست نرمافزار ضد ويروس مناسب و كاراتر براي ايستگاههاي كاري و سرويس دهندههاي شبكه دستگاه به صورت دورهاي.
10. مدیریت پهنای باند اینترنتی موسسه، پایش و بهینه سازی مصرف اینترنت.
11. نگهداری و نظارت بر اتاق سرور اصلی و اتاق سرورهای موجود و سوئیچ های بخش های مختلف.
12. ايجاد، گسترش و نظارت بر دولت الكترونيك و خدمات الكترونيکی و پشتيبانی از زير ساخت هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات در موسسه.
13. ارائه خدمات کارشناسی و مشاوره به بخش ها و دیگر واحدهای موسسه در مورد خريد قطعات سخت افزاري و نرم افزاری و موارد مشابه.
14. تصويب سياستها و خطيمشيهاي كلي امور انتشارات و برگزاری کمیته انتشارات.
15. برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم برای توسعه، تجهيز و ساماندهی کتابخانه و منابع اطلاعاتی موسسه.
16. انتشار مطالب علمی و تازه های تحقیقاتی به صورت کتاب، نقشه، نشریه فنی، دستورالعمل فنی، دستنامه فنی، اپلیکیشن و تک نگاشت از راه تشکیل کمیته انتشارات و پیگیری و اجرای مصوبات کمیته انتشارات موسسه.
17. نظارت و اجرا بر مراحل مختلف انتشار آثار پژوهشی (طرح در کمیته انتشارات، داوری، ویراستاری، صفحهآرایی و اخذ فیپا، اخذ مجوز چاپ کتاب، انتشار کتاب و پرداخت حق الزحمه های حوزه انتشارات).
18. اداره امور کتابخانه و حفظ اسناد و مدارک علمی موسسه
19. تهیه و خرید کتب و نشریات علمی و تجهیز کتابخانه موسسه
20. امور مربوط به آرشیو عکس های هوایی، تصاویر ماهواره ای، نقشه ای توپوگرافی – زمین شناسی و سایر منابع اطلاعاتی برای تکمیل آرشیو اطلاعات موسسه
21. چاپ و تکثیر کلیه نشریات، مقالات و گزارش های فنی – تحقیقاتی موسسه
22. چاپ و تکثیر کلیه نقشه های مطالعاتی و تحقیقاتی موسسه
23. ترجمه متون علمی و انجام مکاتبات موسسه با مجمع علمی بین المللی
24. تدوین و اجرای برنامه های آموزشی حین خدمت کارکنان فنی و تحقیقاتی با همکاری بخش های تحقیقاتی موسسه و مراکز آموزشی کشور
25. ایجاد ارتباط با مراکز و سازمان های آموزشی و پژوهشی و ترویجی داخل و خارج از کشور
26. بررسی دستاوردها و تهیه کارنامه عملکرد موسسه
27. بررسی اثر بخشی طرح ها و پروژه های موسسه